Atentát na Heydricha
Projektový den druhého stupně byl rozdělen do sedmi částí – šest jich proběhlo ve škole, sedmá na radnici v Želetavě.
- Historické souvislosti
Na prvním stanovišti se žáci pomocí krátkých videí a výkladu spojeného s diskuzí seznámili s operací ANTHROPOID a událostmi, které atentátu předcházely a pak i následovaly. Byly jim připomenuty historické osobnosti i souvislosti. V pracovním listu řešili tajenku, osmisměrku, poznávali osobnosti i věci na obrázcích a na závěr si ještě poskládali puzzle vztahující se k této době.
- Jan Kubiš
Někdy je dobré o něčem vědět co nejvíce, třeba když se provádí elektroinstalace v domě. Někdy stačí o někom znát jen to hlavní, důležité. To si vyzkoušeli všichni v rámci aktivity skládačka, kde bylo často těžší ji vyrobit a zkompletovat, než ji popsat stručnými a výstižnými informacemi. Žáci tedy ve skupinové práci prováděli tzv. výtah podstatných faktů a jejich formulaci do bodů či krátkých vět.
- Trasování operace Anthropoid
V učebně IT se žáci věnovali trasování operace Anthropoid. S pomocí online mapy vyhledávali klíčová místa a úseky související s atentátem – sídlo protektora R. Heydricha, místo atentátu a nemocnici, do které byl poté Heydrich převezen, sídlo gestapa, domy a byty rodin, které poskytovaly úkryt parašutistům, či kostel sv. Cyrila a Metoděje, ve kterém výsadkáři svedli závěrečný boj. Jednotlivé lokace pak přenášeli do vlastních tištěných map, ve kterých jim tak vznikla síť celé operace.
- Atentát
Úkol, který čekal na stanovišti nazvaném Atentát byl ryze praktický. Žáci se zde bez předlohy snažili jako puzzle poskládat obrázek s atentátem na samotného říšského protektora Heydricha. Důležitou roli v tomto případě hrála představivost a zručnost. Některým skupinám se tento na první pohled snadný úkol splnit nepodařilo, jiné stihly nejen obrázek sestavit, ale ještě ho i překreslit. Za snahu byli všichni odměněni drobnou sladkostí.
- Vojenské hodnosti a vybavení
Žáci byli seznámeni s odíváním vojáků druhé světové války. Rozpoznávali vojenské hodnosti vojáků a přiřazovali stíhací letouny podle značení ke státům, které je používaly. V závěru se seznámili s vojenským vybavením parašutistů Kubiše a Gabčíka.
- Vysílače a šifrovací stroje
Záminkou k napadení Polska 1. září 1939 bylo fingované přepadení vysílače na německo-polských hranicích. Během celé druhé světové války sehrály vysílače a šifrovací stroje velkou úlohu. I naši žáci si na šestém stanovišti vyzkoušeli převod šifrované zprávy na text, kterému rozumí všichni.
- Přednáška majora PhDr. Stanislava Balíka
Celý projektový den byl zakončen přednáškou majora S. Balíka, který uceleně přiblížil události před atentátem na Heydricha, atentát a vyzdvihl jednoho z hlavních hrdinů této události.
Zpět na přehled